Lesweekend houding & zit deel I

Thema: balans en zit van de ruiter

Een goede en onafhankelijke zit is het meest waardevolle wat je als ruiter kunt bezitten. En zoals het met alle goede dingen gaat... dit komt langzaam. Het verfijnen van je gevoel, het ontwikkelen van je balans en het verbeteren van je coördinatie is iets waar je altijd mee bezig kunt zijn. Toch... je paard zal je dankbaar zijn!
Met een goede ruiter op zijn rug kan het paard vrijer en gemakkelijker bewegen. Ook zal het paard zich steeds prettiger gaan voelen. Door zijn fysieke en mentale ontwikkeling groeit het paard uit tot een trots en zelfbewust wezen. Een individu wat graag met zijn ruiter wil samenwerken!

BALANS VAN DE RUITER

De eerste stap in het ontwikkelen van je zit is het vinden van je eigen balans. Pas wanneer je zekerder wordt over je eigen balans en je de scheefheden en spanningen van je paard niet overneemt in je eigen lichaam kun je het paard rechtrichten en gymnastiseren. In onderstaande video van Clarinda en Jelbrich zie je welke prachtige ontwikkeling Clarinda heeft doorgemaakt. En door het ontwikkelen van de zit van de ruiter kun je zien dat het paard meer balans heeft gekregen.


STAPPEN

Het ontwikkelen van de zit kun je grofweg in 4 stappen benoemen.
De eerste 2 stappen maken deel uit van het lesweekend houding & zit van Fijne Rijkunst. In de toekomst komt er een vervolg op dit lesweekend en hierin zullen de stappen 3 en 4 zijn opgenomen.

1.  Balans: oefeningen, zowel vanaf de grond als op het paard, die bijdragen aan het ontwikkelen van
      je eigen balans.
2.  Bewustwording: leren begrijpen wat de beweging van het paard jou vertelt via jouw lichaam.
3.  Zwaartepunt: invloed uitoefenen op de beweging van het paard door het paard te leiden vanuit
      je zwaartepunt en waarbij teugel- en beenhulpen ondersteunende hulpen zijn aan je zit.
4.  Ruimte geven: balans vinden tussen leiden en niets doen, tussen consequent zijn en ruimte geven.
      Het paard de gelegenheid geven om zelfhouding te ontwikkelen.

Uitgangspunten voor een goede zit zijn:

* no force
            geen dwang
* less is more     hoe minder de ruiter doet hoe vrijer het paard kan bewegen
* attitude:             ademhaling, open minded, vriendelijk, geduld, positief en alert

 

De kernopvatting is.... een slechte houding van het paard of de ruiter
is een symptoom van iets anders:

                      !! ONBALANS !!

 

 

   

PROGRAMMA LESWEEKEND

In de ochtend behandelen we theorie over lichaamshouding, ademhaling en biomechanica. Deze theorie brengen we in de praktijk aan de hand van oefeningen; lopend, staand, liggend, zittend op handen en knieën en zittend op de Equibal.

We gaan ervaren hoe we onze psoas spier gebruiken. Hoe we onszelf meer stevigheid en balans in het zadel kunnen geven. Maar ook wat we eigenlijk van een paardenlichaam verlangen als we er op zitten. We gaan voelen en ervaren dat onze lichamen eigenlijk niet zoveel verschillen.

 
In het middagprogramma zitten we op het paard.

Zaterdag doen we zitprogramma 1 voor de  BALANS  en  zondag zitprogramma 2 voor de BEWUSTWORDING.

De inhoud van zitprogramma 1 en 2 is ontwikkeld door Hanna Engström uit Gotland.
Hanna is ridder in de academische rijkunst.

Voor een indruk verwijs ik naar onderstaande video.


DAGINDELING

09.00-09.30 uur     aankomst en ontvangst met koffie en thee
09.30-12.30 uur       theorie en oefeningen
12.30 - 13.15 uur      lunch
13.30 - 14.15 uur      zitprogramma deelnemer 1 + 2
14.30 - 15.15 uur      zitprogramma deelnemer 3 + 4
15.30 - 16.15 uur      zitprogramma deelnemer 5 + 6
16.30 - 17.15 uur      zitprogramma deelnemer 7 + 8
17.30 - 18.00 uur     nabespreking en einde dag
 

Na dit weekend zul je niet meer dezelfde ruiter zijn!

....daar ben ik van overtuigd.
 

Interesse?

Je kunt je opgeven via het contactformulier.

Een anatomische kijk op de zit

Artikel in de VrijRuiter

Mijn collega Ylvie Fros heeft een interessant artikel geschreven over de zit. Ze gaat in op het belang van een functionele zit. Een mooi uitziende zit is dus niet per definitie een goede zit (al is een goede zit altijd ook een mooie zit!).

Daarnaast legt ze uit welke spiergroepen het belangrijkste zijn. De psoasspier en de spieren rond de hyoid (het tongbeen). De hyoidspieren zorgt voor de correcte oprichting en stabiliteit in ons bovenlijf, waardoor onze schouders ontspannen kunnen afhangen en ons hoofd in balans op ons lijf geplaatst wordt.                                Download het artikel

Copyright © 2016 Fijne Rijkunst. Alle rechten voorbehouden. Webdesign door Internetbureau Antum